kunci kehebatan diri

cabaran dan rintangan selalu datang tanpa mase...ia adalah QODA DAN QADAR...ade sebahagian org terima dgn ikhlas dan redo dgn ketentuan ilahi...dan ade org sebalik nye...mgkn dia tak tahan di uji...ermmmm...diri ku pernah terbaca satu aktikal...kita perlu mencari kunci kehebatan atau kehebatan diri kita.... kuasa kehebatan manusia adalah di HATI SANUBARI setiap orang iaitu sumber kuasa utama diri kita. Keyakinan, kepercayaan dan keimanan seseorang adalah terletak di hati. hati seperti suis. jika ia ditekan ia akan idup. Maka hatilah suis yang akan menjana kehebatan manusia.


Setelah suis dah dipetik ia akan menghasilkan tenaga yang maha hebat. Suis ini bermula dengan niat yang dibentuk dalam diri seseorang. Niat adalah seperti tangan yang memetik suis tersebut.

Bagaimana untuk memastikan tenaga ini berkekalan supaya apa yang diniatkan (MATLAMAT) dapat dicapai?

Ianya adalah melalui ikrar yang diulang-ulang pada setiap hari. Kaedah ini telah diamalkan sewaktu kita menunaikan sembahyang 5 waktu. Iaitu semasa doa iftitah kita sering menyebut


Sesungguhnya solatku, ibadahku, Hidupku dan matiku kerana Allah
Tuhan seluruh semesta alam.

Janji ikrar ini sentiasa kita perbaharui setiap solat 5 waktu sehari semalam. Begitu indah sekali ajaran Islam yang mengajar kita untuk mencapai setiap kejayaan perlu ada JANJI DIRI untuk memastikan kekuatan rohani bagi mencapai sesuatu matlamat.

Jadi apa sahaja keinginan anda selagi tidak melanggar syarak, maka pastikan anda sentiasa melafazkan ikrar untuk mencetuskan tenaga maha hebat yang dibekalkan dalam diri anda. Janji diri akan melahirkan kekuatan dan kemantapan hati yang menjadikan anda lebih TABAH (persistence) dalam menempuh apa jua rintangan.

0 comments:

Post a Comment